Theater aan het Spui
Spui 187
2512 The Hague
The Netherlands
Kosten:
Gratis

‘Toen ik elf was heb ik mijn varken kapotgeslagen en ben ik naar de hoeren gegaan’, begint het verhaal. De joodse jongen Mozes, later Momo, afkorting van Mohammed, groeit op in de rue Bleue in Parijs vlak bij rue de Paradis. Zijn vader, een werkloze advocaat, zit depressief thuis en zijn moeder is na zijn geboorte verdwenen. Momo zorgt voor zijn vader en doet dagelijks boodschappen bij Meneer Ibrahim, de Arabische kruidenier. Langzaam bloeit er een vriendschap tussen meneer Ibrahim en de jongen. Meneer Ibrahim leert Momo over het leven, geluk, de Koran en het geheime wapen: ‘Paf, een glimlach’. Samen gaan ze op reis naar het land van de Vruchtbare Maansikkel.

Op 16 oktober speelt De Nieuw Amsterdam “Meneer Ibrahim en de bloemen van de Koran” in het Theater aan het Spui. Voorafgaand aan de voorstelling zullen twee Spuigenoten het gelijknamige boek van Eric-Emmanuel Schmitt bespreken in het theater. We lezen na een korte inleiding het eerste stukje van het boek (voor) zodat je enigszins beslagen en in de sfeer van het Parijs van de jaren 60 aansluitend de voorstelling kunt bekijken. En al enigszins de tekst kennende, heb je meer tijd om volop te genieten van het prachtige acteerspel en het decor.

Dit mini-event begint om 19:30, vindt plaats in het theater en duurt een half uurtje. De toegang is gratis en je bent van harte welkom! We verzamelen in de foyer en gaan dan naar een plekje backstage voor de inleiding.

We vinden het leuk om te weten hoeveel mensen er gaan komen (en hoe groot de ruimte moet zijn die we even reserveren). Kom je ook? Wil je je dan hieronder even aanmelden?

[easy_contact_forms fid=12]

Lees meer over de voorstelling op de website van TAHS.

De voorstelling is afgelopen jaar ook in het TAHS te zien geweest en toen enorm enthousiast ontvangen. Spuigenoot Brigitte van Mulken schreef er toen over:

Momo (van Mozes, niet van Mohammed) maakt al meteen indruk, dankzij Tim Linde, die hem op een prachtige manier gestalte geeft. Ondanks alle ellende die hij meemaakt wordt zijn karakter nergens zwaar. Hij is een innemende joodse jongen, die een warme vriendschap aangaat met de “Arabier”, die een Turk blijkt te zijn. Deze man, fantastisch neergezet door Sabri Saad El Hamus, bekijkt de jongen met een kalmte en levenswijsheid om jaloers op te worden. Hij heeft geen last van vooroordelen en is oprecht gelovig, zonder fanatiek te zijn. Zijn tevredenheid siert hem. Zonder dat het verhaal ergens ongeloofwaardig wordt worden de twee mannen, ondanks hun grote leeftijdsverschil vrienden, én vader en zoon. De mooie taal en de muziek zijn een feest om naar te luisteren. En dan is er nog Saar Vandenberghe, die diverse rollen voor haar rekening neemt, waaronder die van prostitué en van Brigitte Bardot. Ook zij verstaat haar vak!

De bloemen uit de titel staan voor de droogbloemen die uit de Koran komen vallen, maar zijn ook een metafoor voor de mooie citaten en de wijze levenslessen van meneer Ibrahim. Dat Meneer Ibrahim en de bloemen van de Koran een hele mooie, warme voorstelling is geworden is niet in de laatste plaats te danken aan de regie van Erik Vos. Uit de nabespreking, waarbij alle drie de acteurs aanwezig waren, bleek, dat hij zich met alles heeft bemoeid. Dat moet hij vooral blijven doen! Als op het einde van de voorstelling Momo verandert in de Arabier is de cirkel rond en het verhaal een mooi afgerond geheel. Paf, een glimlach!!!